Naše Inspirace
PRVKY WALDORFSKÉ PEDAGOGIKY
INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP K VAŠIM DĚTEM

KOLOBĚH ROKU – Společně prožíváme přirozený rytmus dnů i měsíců. Vytváříme vlastní rituály – oslavy ročních svátků, narozeniny dětí, ranní a komunitní kruhy a jiné každodenní rituály spojené např. se společenskými návyky a sebeobsluhou dětí. Fotky z našich slavností naleznete v Novinkách.
SOCIÁLNÍ UČENÍ – Věkově smíšená skupina, ve které je široký prostor pro vytváření přirozených situací, podporuje ohleduplné jednání dětí. Starší pomáhá mladším, každý se cítí být pro fungování celého společenství potřebný.
PROSTŘEDÍ A PŘEDMĚTY K HRÁM – Upřednostňujeme hračky a předměty vyrobené z přírodních materiálů. Jako hračku vnímáme přírodninu samu – oslovuje smysly dítěte čistotou tvarů, jednoduchostí a autentičností.
ZDRAVÉ VZORY – Největší význam je v tom, jaký je pedagog člověk. Proto se snažíme, aby byli naši pedagogové i externí kolegové vyzrálými osobnostmi.
KOMUNITA – Vytváříme příležitosti k zapojení rodičů a přátel do naší činnosti, podle nás je to velmi důležité. Věříme, že každý může určitým způsobem přispět k činnosti školky.
PRVKY ZÁŽITKOVÉ PEDAGOGIKY
V LESNÍ ŠKOLCE SE UČÍME PROŽITKEM

1. zaměření pozornosti
2. probuzení nadšení
3. nezprostředkovaná zkušenost
4. sdílení zážitků
Metody jsou zaměřené zejm. na pozorování a radost z pobytu v přírodě. Učení je efektivnější a děti tak lépe porozumí procesům v přírodě. Pedagog Joseph Cornell shrnuje doporučení pro práci s dětmi takto:
- méně učte a více sdílejte
- buďte vnímaví
- udržujte koncentrovanou pozornost
- nejdřív nechte dívat se a prožít, pak mluvte
- celý zážitek naplňujte radostí
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
PŘÍRODA JE VŠUDE KOLEM NÁS

Environmentální výchova je zaměřena na témata, která jsou atraktivní pro děti v tomto věku – péče o rostliny (zeleninové záhonky, kompostování) a zvířata (výroba krmítek a přikrmování ptáků v zimě), nevytváření zbytečného odpadu a třídění, význam vody a hospodaření s ní.
JULIET ROBERTSON nás inspiruje k využívání přírodního prostředí a přírodních materiálů při výchově a vzdělávání dětí. Přípravujeme děti na školu v přirozeném venkovním prostředí s minimem materiálu a jednoduchými postupy.
BEZPEČNÉ RIZIKO
LESNÍ ŠKOLKA PRO ZDRAVÝ VÝVOJ

Les není hřiště, které má certifikované normy, přesto je pro děti bezpečným místem pro jejich spontánní hru, a to zejména pokud je průvodce zkušený pedagog, který umí najít dětem bezpečné místo.
Přirozený pohyb v nerovném terénu, chůze po kamení a kořenech, koupání v potoce, běhání na boso, válení sudů ze svahu... to vše stimuluje dětské smysly a přispívá ke zdravenému vývoji dítěte.
V našem vztahu s dětmi je vzájemná důvěra a jsou dodržována bezpečnostní pravidla, která jsou důležitá, abychom se všichni cítili v lese příjemně.
Prvních sedm let života člověka je období, kdy si vytváří vztah k okolí svým srdcem, smysly a tělem.
LES JE NAŠE HŘIŠTĚ
Necháváme lézt děti na stromy a běhat na boso.
